Verkoudheid en hoesten

Verkoudheid en hoesten

Speciaal voor jou: Deep Ayurveda leefstijltips

Hier vind je tips die bij kunnen dragen aan de vitaliteit van jouw longen en luchtwegen 

https://www.deepayurveda.nl/product/ayurvedic-cough-syrup

 

Ademhalingsoefening: Pranayama (wisselademhaling)

Neem een comfortabele zithouding aan. Plaats je linkerhand in Chin Mudra (top van de wijsvinger en de duim raken elkaar aan) en laat deze hand op je schoot rusten. Plaats je rechterhand in Vishnu Mudra (de wijsvinger en middelvinger zijn gebogen, je andere vingers zijn gestrekt). Plaats nu je rechterduim op je rechterneusgat en adem gedurende 4 seconden in door je linkerneusgat. Sluit beide neusgaten door ook het linkerneusgat te sluiten met je pink en ringvinger en houd de adem gedurende 8 tot 16 seconden vast. Verwijder je duim van het rechterneusgat en adem gedurende 8 seconden uit. Adem nu 8 seconden in door het rechterneusgat. Houd de adem voor 8 tot 16 seconden vast. Adem weer 8 seconden uit door het linkerneusgat. 

 

Yoga: de sfinxhouding

Ga liggen met je buik op de grond, steunend op je onderarmen. Houd je ellebogen op schouderbreedte en druk ze stevig in de vloer. Kom met de voorkant van je bovenlichaam een stukje van de mat af. Zorg dat je benen en billen goed ontspannen en merk op welke druk in je onderrug het beste aanvoelt. Als het te intens wordt, dan breng je je ellebogen iets verder uit elkaar. Blijf ongeveer 3 tot 5 minuten in deze houding, of kijk hoe lang het fijn voelt voor jou.

 

Ayurvedische tips

Oliebrander

Met een oliebrander, waarin je druppels van etherische oliën kunt branden, haal je de meest heerlijke aroma´s in huis. Giet 5 à 6 druppels eucalyptusolie, gemengd met water, in een oliebrander. Inhaleer en geniet van de frisheid. Verdiep je ervaring door in Balasana (de kindhouding), een ontspannende yogapose, te gaan zitten. Dit doe je door eerst te rusten op je handen en knieën. Vervolgens breng je je billen naar achteren richting je hielen en strek je je armen recht naar voren waarna je ze op de grond laat rusten. Adem diep in en uit waarbij je voelt dat het aroma van eucalyptus in je longen stroomt. 

Neti Pot

Een eeuwenoud gebruik om verstoppingen van zowel de neus als andere luchtwegen te verhelpen, de neusgang te reinigen, ademhaling te vergemakkelijken en je hoofd(pijn) te verlichten is Jal Neti. Dit kun je gemakkelijk zelf thuis uitvoeren met een zogenaamde Neti Pot, een soort (koperen) vat met een tuit. Je giet eerst lauw water met zout in de Neti Pot. Vervolgens kantel je je hoofd waarbij je oor richting de grond wijs en giet je het water in je bovenste neusgat. Blijf rustig door je mond in- en uitademen terwijl je ziet dat het water uit je andere neusgat druppelt. Vervolgens snuit je je neus en herhaal je het proces met je andere neusgat. Het algemene advies luidt om dit 1 à 2 keer per dag toe te passen, zolang je verkoudheidsklachten hebt. 

Gezond eten en leven

Gezonde voeding en leefstijl dragen bij aan het verminderen van klachten en symptomen en het verbeteren van de kwaliteit van leven. Voorbeelden van gezond eten zijn een regelmatig eetpatroon bestaande uit verse en pure voeding, laag in verzadigd vet en rijk aan groente, fruit en volkoren graanproducten. Start je dag met een glas lauwwarm water op de lege maag. Een gezonde leefstijl bestaat onder andere uit regelmaat. Sta daarom op tijd op, liefst iedere ochtend rond dezelfde tijd en beweeg frequent, zorg voor het behoud van een gezond gewicht en een goed geventileerde, hygiënische omgeving.

Nasya

Een Ayurvedische gewoonte die een belangrijke rol kan spelen bij Pranavaha Srotas (kanalen zoals de longen die Prana, de levensadem, dragen) is Nasya. Bij Nasya dien je dagelijks 2 tot 3 druppels van de olie genaamd Anutaila/ Shadbindu Taila in elk neusgat. Dit kan voorkomen dat het neusslijmvlies in contact komt met belastende stoffen.

Yoga en Pranayama (ademhalingsoefeningen)

Pranayama speelt een belangrijke rol binnen de drie Ayurvedische begrippen Prana (levensadem of -energie), Tejas (intelligentie van geest en lichaam) en Ojas (de essentie van gezond lichaamsweefsel). Zij hebben een synergetische effect en zorgen voor een ontspannen geest, een bewuste ademhaling én ze bevorderen het functioneren van je ademhalingssysteem. Het beoefenen van yoga zorgt daarnaast voor herstel en het goed functioneren van verschillende vitale organen. Voorbeelden van yogaoefeningen die goed zijn voor de bloedcirculatie en daarmee de longcapaciteit verhogen zijn Bhujangasana, Savasana, Shalabhasana en Paschimotasana.

 

De waardering van www.deepayurveda.nl/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 10.0/10 gebaseerd op 3 reviews.